fbpx

i Picie wody jest bardzo ważne, musimy o tym pamiętać codziennie. Woda jest nam potrzebna gdyż odpowiada za większość procesów w naszym organizmie, nasz organizm składa się z 60% z wody. Wodę tracimy cały czas podczas oddychania, pocenia się, w trakcie procesów wewnętrznych, z moczem, a podczas wysiłku fizycznego czy upałów utrata wody wzrasta.

Gdy organizm staje się odwodniony zaczyna się to odbijać na naszym samopoczuciu i zdrowiu.

Kiedy jesteśmy odwodnieni możemy czuć:

  • pragnienie,
  • zmęczenie,
  • ból głowy,
  • osłabienie,
  • senność,
  • wzdęty brzuch,
  • suchość w ustach,
  • brak apetytu.   

Z tego względu powinniśmy systematycznie i najlepiej małymi porcjami uzupełniać starty wody naszego organizmu w ciągu całego dnia.

     

    woda w szklance
    butelka z wodą

    Dlaczego warto pić wodę?

    1. Poprawia trawienie – woda jest składnikiem soków trawiennych, śliny. Umożliwia transport pokarmu w przewodzie pokarmowym oraz substancji odżywczych do komórek organizmu.
    2. Oczyszcza organizm – dzięki wodzie z organizmu są wydalane substancje szkodliwe
    3. Wspomaga odchudzanie – przyspiesza metabolizm oraz hamuje uczucie głodu, pamiętajmy też że pragnienie często jest mylone z głodem
    4. Poprawia wygląd i elastyczność skóry – dobrze nawodniona skóra jest jędrna
    5. Reguluje temperaturę organizmu  
    6. Redukuje zmęczenie – regularne picie wody pozwala na utrzymanie optymalnego nawodnienia organizmu i dobrej kondycji całego organizmu
    7. Zapobiega wielu dolegliwościom – dobre nawodnienie organizmu zapobiega zaparciom, reguluje pracę nerek
    woda z cytryną

    Sposoby na to by pić więcej wody w ciągu całego dnia

     

    Wiem, że wiele osób ma duży problem by pić wodę, gdyż nie czuje pragnienia lub też czysta woda po prostu im nie smakuje.
    By wyrobić sobie nawyk picia wody proponuję kilka pomocnych sposobów:
    • zaczynaj dzień od szklanki wody np. z cytryną 
    • jeśli nie lubisz zwykłej wody lub do tej pory piłeś napoje sięgnij po samodzielnie zrobione wody smakowe
    • mniej przy sobie butelkę/bidon z wodą gdy wychodzisz
    • postaw sobie wodę na stole by stale ją widzieć, może być w butelce czy dzbanku np. woda smakowa lub dzbanku z filtrem
    • można też zainstalować sobie aplikację która podpowiada o wypiciu wody, ale ten sposób naj mniej mnie przekonuje, mam wrażenie że tu bardziej bazujemy na odruchu że telefon podpowie – pijemy wodę, niż na świadomym wsłuchiwaniu się w potrzeby naszego organizmu.
    Jak zrobić domowe wody smakowe?
    Jest to bardzo proste, obecnie dysponujemy jeszcze ograniczoną ilością owoców które można użyć. W okresie zimowo – wiosennym do dyspozycji mamy cytrusy, zioła które można uprawiać w doniczkach oraz warzywa takie jak ogórek.
    Pamiętajmy że owoce takie jak melon, arbuz, ananas czy borówki potrzebują więcej czasu około 2h by ich smak przeszedł do wody.
    Smakowite połączenia:
    • woda + cytryna do wody można wcisnąć sok lub pokrojone plastry
    • woda + ananas, owoc obieramy i wrzucamy do wody – tu trzeba pamiętać by odczekać 2h
    • woda + plastry ogórka + plastry cytryny
    • woda + plastry grejpfruta i pomarańczy pamiętajmy by obrać owoce przed włożeniem do wody
    • woda + plastry cytryny + plastry imbiru – cytrynę przed pokrojeniem najlepiej obrać oraz im więcej imbiru dodamy tym woda będzie ostrzejsza.

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł zapraszam na bloga